Fedt-vaner – hvordan tænker jeg fedt?

Det er et altid diskuteret emne, fedt! For meget – for lidt – hvilken type osv.

I min ungdom skelnede jeg ikke til typer af fedt, mere til mængden. var måske en smule fedt-forskrækket og må i nogle teenageår have levet uden at få dækket de essentielle ting. Jeg er ikke vokset op i en familie med fokus på indholdet i mad og det har taget mange år at nå til den viden omkring kost som vores familie lever efter i dag. Jeg gør meget for at fortælle mine børn om mad, om indholdet og om baggrunden for hvorfor det betragtes som sundt eller usundt.  Det er ikke mængden der er altafgørende, der  er meget sundhed at hente, hvis man tænker på “kvaliteten” af den fedt man vælger og de sidste 10 år, har vi i vores familie lavet helt nye fedt-vaner :-) de gode af slagsen.

Familiens fedt- vaner er helhedsorienteret og er en del af hverdagen- her et udpluk:

  • Vi har skåret meget ned på kødretter, vi laver madplan og planlægger 3-4 dage ugentligt med grøntsagsretter fx supper, grøntsagslasagne, indbagte grøntsager, pitabrød med tun, fiskeretter mv. (Her skærer vi ned på animalsk fedt)
  • Vi har fyldt skabet op med de gode planteolier, oliven, hørfrø, raps, valnøddeolie mv. og bruger dem på skift i salater, grød eller smoothies (førhen spiste vi forlavede dressinger og vi fik ikke forskellige planteolier i vores mad)
  • Vi har altid nødder, mandler og avocado i huset (tidligere var det luksusvarer der engang imellem blev købt, men nu er de en del af vores sunde fedt-vaner)
  • Vi kigger fedtprocenter – på både kød, mælk og pålæg (førhen tog vi efter prisen, nu køber vi kun magert)
  • Vi steger i økologisk uraffineret kokosolie (førhen stegte vi i alt muligt forskelligt og skænkede ikke en tanke om stegefedtet kunne tåle varmen og omdannes til transfedtsyrer)

I vores hverdag føles det naturligt at tænke sunde fedtvaner ind, men det betyder ikke at vi er fanatiske. Det er bare en del af vores dagligdag, som vi ikke tænker over mere, fordi vi har taget nogle valg og skabt nogle nye vaner som kører automatisk.

Hvilke fedt- vaner har du? Er der nogle du ville ønske du kunne ændre eller er der nogle du er særligt grad for at du har ændret? Giv din  mening til kende nedenfor!

Vi spiser også gerne økologisk og prøver så vidt muligt at leve 70-80 % øko. Der er meget snak om økologi og sundhed- læs indlægget om hvorfor vi spiser økologisk her

Posted in Sundhedsblog and tagged , , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *