21 Anti-inflammatoriske fødevarer som vil kickstarte din sundhed og din fysik

Inflammation er noget vi forbinder med betændelse og sygdom, men din krop arbejder imod inflammation hele tiden dagen lang. Du kan enten hjælpe din krop igennem din kost eller lade resten op til skæbnen.

Mit navn er Christian Møller og jeg skriver om fitness, kost og træning ovre på fitnessnation.dk hvor jeg for f.eks. for nylig udgav et indlæg om hvordan du kan få 67% mere ud af din mavetræning.

Jeg går meget op i fitness og har altid mine “fitness briller” på når jeg skal vurdere vigtigheden af et ernæringsmæssigt tiltag. Vil det hjælpe dit fysiske udseende at spise mere anti-inflammatorisk? Ja, absolut og derfor er det vigtigt.

Hvis du vil se din krop udseende udvikle sig rent fysisk så skal din krop være sund. Det kan godt lyde som om jeg er en vild helsefreak, men hvis din krop ikke er sund, i balance og har overskud. Så er jeg ked af at sige det… så vil det være meget sværere at bygge muskler og tabe sig.

anti-inflammatorisk

Derfor vil jeg i dette indlæg komme give dig en tilpas lang liste af varer som kan hjælpe dig i kampen til at der må være noget du kan lide, noget du kan implementere i din kost.

Las os komme i gang.

Grøntsager er blot en af de fødevare kategorier som har en anti-inflammatorisk virkning. Så bare rolig der kommer andet. Grøntsager er ikke desto mindre en af letteste og bedste modstandere af inflammation.

1. Kål
2. Asparges
3. Spinat
4. Broccoli
5. Bønner

Dertil kan mange urter og krydderier indeholde antioxidanter. Du kan bruge dem i din mad og passende blande nogle af dem med dine grøntsager når du kokkererer.

6. Kanel
7. Hvidløg
8. Ingefær
9. Oregano
10. Timian

Hvis ikke du har været en stor fan af de fødevarer jeg har nævnt indtil nu vil du formentlig være større fan af denne, nemlig bær. Bær kan være både rige på antioxidanter såvel som vitaminer og nogle endda protein.

11. Gojibær
12. Blåbær
13. Solbær
14. Kirsebær

Du har hørt det 100 gange før at du skal spise fisk mindst 2 gange om ugen. Det er primært fordi de er spækket med sunde fiskeolier som man selvfølgelig kan få igennem fiskeoliekapsler, men også kan spise sig til.

15. Laks
16. Makrel
17. Sild
18. Ål

Der er selvfølgelig mange andre muligheder end de nævnte her, men hvis du skal finde inspiration herfra så er fuldkorn din sidste mulighed.

19. Havregryn
20. Rugbrød
21. Grød

Så er det din tur

Jeg vil gerne høre fra dig i kommentarsporet:
Får du spist nok varer fra denne liste og hvad stopper dig?

Posted in Kost.

3 Comments

  1. Når jeg selv bager rugbrød, er der så nogle kornsorter jeg skal undgå? eller er det alle der er antiinflamatoriske?
    Solsikkeolie er ikke godt, men gælder det også solsikkekerner?

  2. I går fik jeg at vide af min biopat, at havregrød ikke er godt, hvis man har tegn på inflammation i kroppen. Nu er jeg helt forvirret. Ved nogen hvad er rigtigt med hensyn til havregryn? På forhånd tak.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *