PCO – hvad er det?

Kender du ikke allerede til hormonforstyrrelsen PCO, får du i dette indlæg en kort beskrivelse af, hvad forkortelsen egentlig er et udtryk for. Faktum er nemlig, at PCO rammer rigtig mange kvinder i den fødedygtige alder, og at PCO fører en række alvorlige følger med sig, når den rammer.

PCO dækker over lidelsen Polycystiske ovarier. Dette lidt kringlede udtryk beskriver det, at en række små blærer udvikler sig på æggestokkene hos kvinder, hvilket kan føre til overvægt, en øget produktion af mandlige kønshormoner og nedsat frugtbarhed.

Heldigvis er der en række ting du kan gøre, hvis du er en af de uheldige. Et vægttab er første skridt på vejen hvis du gerne vil mindske din PCO – noget der kræver at dit blodsukker er stabilt. Hvilken kost du indtager, har derfor stor betydning. For at undgå store udsving i dit blodsukker bør du begrænse dit indtag af fødevarer, der er rige på kulhydrater.

Det betyder ikke at du helt skal undvære kulhydrater, men at du skal vælge de grove kulhydrater fra fødevarer som bønner, grøntsager og rugbrød. I nogle tilfælde kan dog være nødvendigt helt at undgå brød. Hvordan de forskellige fødevarer påvirker dit blodsukker kan du få et godt indblik i, ved at tænke over det der betegnes som Glykæmisk indeks. Dit blodsukker stiger hurtigere når du indtager en fødevare med et højt glykæmisk indeks og omvendt får et lavt glykæmisk indeks dit blodsukker til at stige langsomt. Du skal dog være opmærksom på, at et lavt glykæmisk indeks ikke nødvendigvis er ensbetydende med at fødevaren er sund. Vær kritisk når du vælger fødevarer og prioritér altid en varieret kost.

Andre huskeregler for en PCO-venlig kost er at fokusere på, at kosten indeholder gode olier fra blandt andet nødder, en stor mængde grove grøntsager og magert kød som eksempelvis fisk og fjerkræ. Det handler i bund og grund om at du spiser dig mæt i proteiner og kostfibre, og dermed samtidig udnytter kostfibrenes evne til at sænke blodsukkeret, når du har spist. De fleste kvinder der lider af PCO oplever insulinresistens. En insulinresistens medfører at indholdet af sukker i dit blod konstant er øget, hvilket kroppen forsøger at kompensere for ved at producere mere insulin. Lider du af PCO vil insulinmængden i dit blod derfor være større. Det er dette forhøjede niveau af insulin der fører overvægt med sig og som resulterer i, at kroppen producerer flere mandlige kønshormoner end kvindelige. Mængden af mandlige kønshormoner ødelægger kroppens udvikling af æg, der i stedet ender som små blærer. Og deraf stammer hormonforstyrrelsens navn, da Polycystisk betyder ”mange blærer”.

Lider du af PCO kan du blandt andet på sundhedsportalen Viivaa finde gode råd til, hvordan du spiser optimalt for at mindske din PCO.

Om Viivaa

Hos Viivaa tager begrebet ’sundhed’ sit afsæt i forståelsen af ’det hele menneske’. Det betyder at vi fokuserer på samspillet mellem et menneskes fysik, psyke og livsstil – at være: FRISK! Vores syn på sundhed kommer til udtryk ved, at vi ikke mener at sundhed blot er at være sygdomsfri. Vi mener derimod at sundhed er et bredt og dynamisk begreb, som omfatter både fysisk og mentalt velvære, livskvalitet og læring. Vi tager udgangspunkt i og følger WHO og de offentlige danske rådgivende institutioner som Sundhedsstyrelsen m.fl., da de bygger på videnskabelige undersøgelser.

Viivaa–teamet består af højtuddannede specialister inden for både medicin, human fysiologi, sociologi, psykologi, human ernæring samt fysio- og ergoterapeuter, kliniske diætister, kostvejledere og sygeplejersker.

Læs mere på Viivaa

Posted in Kost and tagged , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *