Sommerform

Nu er det snart sommer, og vi vil alle se godt ud på stranden. Det er nemt at se når vi ”gamle rotter” er i træningscentret, nu er det fyldt op med wannerbe’s som tror de kan komme i form på en måned eller to. Desværre fungere det ikke sådan. Men det vidste du jo allerede.

Træning består af alt for mange elementer til at du kan komme i form på få uger eller måneder, med mindre du naturligvis er ekstrem og træner mere eller mindre som en sindssyg, så kan det i meget meget få tilfælde lade sig gøre, alt efter din basisform naturligvis.

Overtræning. Nogen tror på det andre tror ikke på det. Jeg høre til en af dem som ikke tror på det, jeg mener det er en dårlig undskyldning for ikke at træne. Du skal naturligvis lytte til din krop og hvis den er totalt ødelagt og du ikke fysisk har mulighed for at træne, så skal du tage en pause. Mentalt gider vi jo meget ofte ikke, og derfor har vi opfundet ordet ”overtræning”, mener jeg.

Mit arbejde gør at jeg planlægger at træne hver dag mindst en time, da jeg mindst hver tiende dag skal et eller andet sted hen (Norge, Sverige, Polen eller andet) hvor der ikke er mulighed for at træne af forskellige årsager. Men træningen er ikke det største problem, det er maden. F.eks. når jeg tager til Norge og eventuelt bliver stoppet og tolderne kigger min bagage igennem, så bliver jeg næsten vurderet som kokain smugler når de ser mit protein pulver, mine vitaminer osv. Norges madkvalitet er desværre så ekstrem dårlig, at hvis du er seriøs, bør du medbringe det meste selv.

Hvis du er som jeg, rejser og har den situation som kort beskrevet kan du følge et meget simpelt princip. Træn hver dag. Split eventuelt din krop i 3 dele: A) Bryst, triceps; B) Skulder og ben; C) Ryg og biceps/underarme. Jeg cykler 15 min hver gang og træner let mave 3-4 gange om ugen. Jeg har vældig gode resultater, taget min alder i betragtning.

Skal du hurtigt i sommerform, er det maden som er det vigtigste, derefter kardio træning (løb, svømning, cykling osv) og til sidst toning, altså vægttræning. Den bedste måde at finde ud af hvor meget du skal spise er ved at tælle hvor mange kalorier du normalt spiser på f.eks. en uge for at holde vægten, derefter trækker du blot måske 10-20% fra og du vil naturligvis tabe dig. Hvor meget du trækker fra er baseret på din psykiske styrke, hvad du kan tåle. Du skal naturligvis ikke sulte dig. En anden teknik at tilføje er at snyde kroppen, ved en gang om ugen at overspise. Dvs. spis alt hvad du vil en dag om ugen, og jeg mener alt, og de efterfølgende 6 dage følge din strenge diæt. Tro mig, du bliver sulten og du begynder at forbrænde. Kroppen er smart og vil umiddelbart tilpasse sig. Hold dig fra restauranter, ikke spis noget som du ikke selv har lavet. Dette er vigtigt. Meget vigtigt.

Vigtigst af alt er at komme i gang og planlægge uge for uge. Så skal du nok lykkedes.

Posted in Kost, Livsstil & Sundhed, Motion, Wellness.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *