Hvad alle bør vide om tang – vi guider dig!

Tang er havets grøntsag – en yderst sund en af slagsen og den udkonkurrerer samtlige land grøntsager på indhold af sunde næringsstoffer. Mængden af vitaminer og mineraler er utrolig høj og derfor er tang et yderst klogt valg på middagsbordet, hvis man ønsker at ens kost skal medvirke til at holde sygdommene fra døren – tang booster dit immunforsvar og uanset hvilken sort du vælger – så er der sundhed at hente.

Tang - ren sundhed

Tang - ren sundhed

Tang er måske ikke det nærmeste valg når man handler ind i supermarkedet, men det kan det blive. I den senere tid er der virkelig skabt et øget fokus på tang, både via menuerne på div. restauranter og i pressen. Tang vil uden tvivl blive mere og mere indkorporeret i den danske kost, for med den øgede fokus på tang vil den enkelte forbruger også med tiden blive nysgerrig og overbevist.

Vi guider dig her til den vigtigste viden om tang:

  • Lige så længe mennesker har levet på jorden har de spist tang og alger
  • Tang er sundere en grøntsager dyrket på land
  • I Østen bruges tang som forebyggelse mod en lang række sygdomme og lidelser
  • Tang indeholder A- og C-vitaminer og masser af forskellige B-vitaminer: B1, B2, B5 og B12
  • Tang indeholder vigtige mineraler som calcium, fosfor, kalium, magnesium og masser af jern som er op til 10 gange større end hos planter dyrket på landjorden
  • Der er 10 gange mere calcium i tang end mælk
  • Der er 10 gange mere jern i tang end i spinat
  • Tang er ikke en rigtig plante, men en stor alge
  • Tang indeholder flerumættet fedt og omega-3 fedtsyrer – de sunde fedtstoffer
  • Tang indeholder det ideelle forhold mellem  fedtstofferne Omega 3 og Omega 6
  • Tang er en fantastisk proteinkilde – langt højere proteinindhold end både soyabønner og kød
  • Tang kaldes ligesom fisk for hjernemad- da forholdet mellem typerne af fedt er optimalt for hjernen
  • Tang indeholder bioaktive stoffer som har sundhedspotentiale ifht hjertekarsygdomme, antiviral effekt
  • De bioaktive stoffer i tang menes at forebygge cancer
  • Selv mindre mængder tang menes at kunne forbygge depression

Der er derfor mange grunde til at forsøge sig med nye tang vaner i køkkenet – det er jo en hel vitaminpille at indtage.

Ifølge eksperter er det i første omgang tangarterne søl, purpurhinde, vingetang, blæretang, sukkertang, fingertang, palmetang og søsalat, som vil være de mest oplagte arter at bruge i det nordiske køkken

Prøv med tang på middagsbordet et par gange om ugen – du kan drysse det på kartoflerne, putte det i salaten eller suppen- du vil uden tvivl booste din sundhed og måske holde vinterforkølelserne fra døren

Læs også vores bud på “Opskrifter med tang du ikke kan undvære” – du har muligheden for at komme i gang!

Posted in Superfood and tagged , , , , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *