Tæl kalorier og tab dig

Så er det blevet januar. Måneden hvor mange er fuld af motivation for lige at tabe et par af de overflødige kilo, som 2011 førte med sig. Det vrimler med farvestrålende superkure og forskellige nye metoder der påstås at føre til hurtige og effektive vægttab. Nogle af dem giver øjensynligt resultater. Vigtigst af alt er det dog, at du finder netop den metode der passer dig og det liv du lever, bedst muligt. En livsstilsændring mod askese og fanatisme vil ofte være svær at fastholde, når hverdagen melder sig og januar-motivationen begynder at dale. Én metode adskiller sig en del fra de øvrige. Her gælder ingen indviklede leveregler eller bandlysning af bestemte fødevaregrupper – metoden bygger på et ganske simpelt regnestykke. Et vægttab handler nemlig i bund og grund om, at du spiser mindre end du forbrænder.

En helt simpel kostregistrering kan være værktøjet der skubber dig i en sundere retning. Det lyder jo umiddelbart meget ligetil og det er det da også. Problemet er nemlig, at mange af os ikke er klar over, hvor mange kalorier vi dagligt har brug for og især ikke er bevidste om hvor mange kalorier, det vi dagligt indtager, indeholder. Derfor kan det i en periode være en god idé at registrere sin kost, for på den måde at få øjnene op for, hvilke vaner der måske er skyld i de ekstra kilo. At der i Danmark bliver indkøbt dobbelt så mange søde sager, end danskerne selv giver udtryk for at de spiser, vidner om, at vi ikke altid er bevidste om hvad der ryger indenbords. Mange oplever derfor kostregistrering som en øjenåbner der for alvor kan sætte gang i forandringer i hverdagen.

At registrere sin kost og dermed tælle sine kalorier behøver ikke at være en krævende og uoverskuelig ting. Et af de steder der tilbyder en kalorietæller er Sundhedsportalen Viivaa. Her har du mulighed for i en personlig dagbog at indtaste, hvad du dagligt spiser og drikker, og få beregnet hvor mange kalorier det svarer til. På siden finder du et stort udvalg af fødevarer, som du frit kan vælge fra, når du indtaster i din dagbog. På den måde bliver kalorietælleren et godt værktøj til at opnå et vægttab eller fastholde et allerede opnået vægttab. Også energifordelingen af din kost kan kalorietælleren give dig et overblik over. Sundhedsstyrelsen arbejder i dag ud fra en anbefaling der hedder at 50-60 % af dit daglige energiindtag bør komme fra kulhydrater, at maks. 30 % af indtaget stammer fra fedt og endelig at proteiner udgør omkring 15 %. Ved at benytte en kalorietæller bliver du klar over, om energifordelingen i din kost lever op til anbefalingerne.

De ”nemme” og hurtige superkure er ikke optimale, for dig der ønsker, at et vægttab skal vare for livet. Et varigt vægttab kommer ikke fra den ene dag til den anden – det kræver en indsats på både kost- og motionsfronten. Med kostregistrering har du et værktøj, som du til hver en tid kan hive frem hvis det kniber med at holde fast i de sunde vaner.

Om Viivaa

Hos Viivaa tager begrebet ’sundhed’ sit afsæt i forståelsen af ’det hele menneske’. Det betyder at vi fokuserer på samspillet mellem et menneskes fysik, psyke og livsstil – at være: FRISK! Vores syn på sundhed kommer til udtryk ved, at vi ikke mener at sundhed blot er at være sygdomsfri. Vi mener derimod at sundhed er et bredt og dynamisk begreb, som omfatter både fysisk og mentalt velvære, livskvalitet og læring. Vi tager udgangspunkt i og følger WHO og de offentlige danske rådgivende institutioner som Sundhedsstyrelsen m.fl., da de bygger på videnskabelige undersøgelser.

Viivaa–teamet består af højtuddannede specialister inden for både medicin, human fysiologi, sociologi, psykologi, human ernæring samt fysio- og ergoterapeuter, kliniske diætister, kostvejledere og sygeplejersker.

Læs mere på Viivaa

 

Posted in Kost, Vægttab.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *