Ny viden D-vitamin – Får du nok?

Jeg har igennem flere år fulgt med i snakken om D-vitamin. På trods af at der jævnligt ser ud til at komme flere og flere dokumenterede undersøgelser der peger i retning af at D-vitamin er en ret så vigtig faktor i vores krop som vi får for lidt af, så er der ikke nogen deciderede ændrede anbefalinger fra sundhedsstyrelsen om at ændre på vores D-vitaminvaner -tilskud mm.

Solen - en vigtig kilde til D-vitamin

Solen - en vigtig kilde til D-vitamin

D-vitaminer dannes i huden når den udsættes for  solens stråler, men i takt med den øgede fokus på at holde sig fra solen og dække sig med faktor 30 hver gang man bare nærmer sig solen, så kan det se lidt skidt ud for nogen ifht at optage D-vitamin den vej selv om sommeren. Om vinteren er sollyset i DK ikke nok til at man kan danne det den vej. Man skal være opmærksom på om man får nok og ellers sørge for at få det gennem kosten (æg, makrel, sild, ål, laks, hellefisk) eller gennem kosttilskud.

Hvis man ikke ved hvad konsekvenserne af D-vitamin mangel er, kan det måske være svært at finde interessen og motivationen for at gennemgå sin kost og tjekke efter – får jeg nok- er jeg dækket ind?

Men med diskussionsemner på D-vitamin-mangel-dagsordenen som svækket immunforsvar, barnløshed, sklerose, gigt, optagelse af calcium (til knoglerne), børneeksem, betændelse mv. er det vel de fleste af os som bør have interesse i at få nok D-vitamin.

Der er kommet en lang række opdagelser omkring D-vitamin, som er nedfældet i en ny artikel i Illustreret Videnskab – du kan læse den her

Den er super informativ og gennemgår i emner:

  • D-vitamin er nøglen til kroppens immunforsvar
  • Regulering af immunforsvaret
  • Regulering af cellevækst
  • Regulering af hormoner

Jeg tager ekstra tilskud af D -vitamin – dog mere om vinteren end om sommeren- hvad gør du?




Posted in Vitaminer and tagged , , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *