Stavgang – genvej til velvære

Young at HeartStavgang, eller Nordic walking som den kaldes i nogle lande, kom til Danmark for nogle år siden. Sporten stammer fra Finland, hvor skiløbere allerede i 1940’erne trænede med stave om sommeren, især i skove og moseområder.

Stavgang har mange fordele frem for almindelig gang. Takket vare de kraftige armbevægelser der opstår når man sætter af med stavene, aktiveres alle de store muskelgrupper i nakke, ryg, mave og arme. Mange har opdaget at deres stive computerskuldre får det bedre af stavgang. Kontornakke med statiske spændinger er ligesom musearm et stort problem i dagens samfund. Pumpeaktiviteten ved stavgang fremmer cirkulationen i musklernes stofskifte. Øget cirkulation hjælper med at transportere ophobede slaggestoffer væk.

Også iltoptagelsesevnen forbedres ved stavgang, og energiforbruget er langt større end ved almindelig gang. Det stiger op imod 55 procent, afhængig af hvordan stavene bruges.

En anden fordel ved stavgang er at fedtforbrændingen sættes kraftigt i vejret. Ved en almindelig gåtur bruger man 280 kcal i timen – for stavgang er tallet 400 kcal i timen. Stavgang er desuden mere skånsom end almindelige promenader og løb, fordi den aflaster knæ og hofter. Dette gør sporten velegnet for ældre mennesker og for folk med slidskader i leddene.vitality

Overvægt, knogleskørhed, hjerte-karsygdomme og diabetes er nogle af de største folkesygdomme i dag. De kan både forebygges og til dels behandles ved hjælp af stavgang.

Læs mere på:
Stavgang.dk

Posted in Motion, Stavgang and tagged , , , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *