Sådan får du en sundere livsstil

CH livsstil 21Da sundhedsministeriet i 2013 gennemførte en undersøgelse af danskernes sundhed (Den Nationale Sundhedsprofil, 2013) var én af de overordnede konklusioner, at danskerne lever sundere nu end vi gjorde i 2010 (hvor sundhedsministeriet foretog samme undersøgelse). Vi ryger mindre, drikker mindre og tænker mere over vores sundhed. Det på trods, eller måske netop derfor, efterspørger danskerne i højere og højere grad også hjælp til at ændre livsstil og få styr på dårlige vaner, og internettet er fyldt med hjemmesider med gode råd og fif. I dette blogindlæg er det mit mål at sammenfatte og nok også forsimple nogle af de bedste råd, jeg selv er faldet over.

  • Ernæring
    Begynd at tænke over din ernæring. Det betyder ikke, at du skal hoppe med på alle nye (slanke)kure, men prøv i stedet at starte fra bunden: Dan dig et overblik over, hvad du egentligt indtager af føde, både hvad angår kalorieindhold og tilsætningsstoffer.
  • Motion
    Prøv at finde en aktivitet, du faktisk nyder. Alt for mange slæber sig selv ned i fitness-centret og pligt-træner, og i flg WHO er velvære faktisk også et sundhedskriterium, så det er faktisk lidt selvmodsigende at gøre. Eksperimentér og find ud af, hvad der virker bedst for dig. Vær ikke bange for at veksle fitness-træningen ud med en rask cykeltur.
  • Husk at den sunde livsstil er en rejse – ikke et mål i sig selv
    Det er helt ok, at du har et mål om at tabe dig 20 kg, men prøv at tilføje ideen om at holde de 20 kg væk i fremtiden også. Det kan hjælpe dig med at holde dig på måtten i fremtiden.

Overordnet og fælles for alle råd er, at det er en rigtig, rigtig god idé, at begynde at notere og registrere hvordan det egentligt går. Hvis du har et klart mål om at nedbringe din vægt, kan det være en god idé at investere i en smart vægt/body analysis scales. (Du kan bl.a. købe en sådan på hjemmesiden, coolhealth.dk, der også markedsfører andre sundhedsprodukter). Hvis du derimod har et mål om at stige i vægt, og muskel-masse, så skal du måske investere i noget weight gainer. Der er et væld af apps på markedet, som kan hjælpe dig med at holde styr på din fremgang, så du kan registrere din kostplan og dit indtag, og hvis du bruger en af førnævnte smart vægte, kan du gemme talværdier for din vægt, muskelprocent, væskeindhold og mere. Når du begynder at notere og registrere, hvad du gør, og hvordan det går, gør du pludselig din udvikling og din målsætning mere håndgribelig og målbar, og mener jeg faktisk er det vigtigste i forhold til at få en sundere livsstil

 

Denne artikels forfatter:

Maj-Britt Nielsen, 34, folkeskolelærer/stolt mor til 2/sundheds-elsker

Posted in Livsstil & Sundhed.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *