Undgå at lugte efter du har dyrket sport

Vi kender det – lugten efter løbeturen, cykelturen eller tenniskampen. Uanset hvilken sport du dyrker, kommer sveden frem. Fra min skoletid kan jeg huske vi kunne finde på at råbe ” de fede må svede ” til dem der var overvægtige, fordi vi troede disse mennesker automatisk sveder mere end normalvægtige. På samme måde tror mange, at jo dårligere form man er i, jo mere sveder man. Men faktisk er det omvendt. For jo bedre form du er i, jo bedre er du til at svede.

Det er livsvigtigt at svede

Ud over at være en upraktisk, upopulær og ofte lugtende kropsvæske, er sved ganske nødvendig for at vi mennesker kan fungere. Vi skal jo af med varmen, og vores svedkirtler, der er fordelt over store dele af kroppen er beregnet til at holde vores temperaturbalance på omkring 37 grader ved lige. En temperatur, der er nødvendig for at kroppens celler fungerer bedst mulig, siger professor i hudsygdomme Lone Skov som er overlæge ved Hud- og allergiafdeling på Gentofte Hospital.

Og selv om den velkendte kropsvæske ofte forbindes med en ubehagelig lugt, er det faktisk ikke sveden, der er skyldig, forklarer Lone Skov.

Når man sveder, og det lugter, er det oftest, fordi man har bakterier siddende omkring svedkirtlerne. Det er bakterierne, og som regel ikke selve sveden, der lugter, siger hun.

Det er samtidig forklaringen på, at sved, der fremkommer ved sport oftest ikke lugter så slemt, som den sved, der skyldes dårlig krops-hygiejne.

Svedlugt efter træningHvordan undgår vi lugten?

Fysisk såvel som psykisk aktivitet kickstarter din svedproduktion. Hvis du motionerer eller dyrker sport, bliver hormonet adrenalin på en anden måde aktivt, så vil kroppen producere mere sved for at nedkøle din krop. Derfor, hvis du ved at du skal præstere på den ene eller den anden måde, så gør dig dine forberedelser. Kom en deodorant i tasken, hav nogle renseservietter ved hånden, eller køb dig No Sweat Pads, som du kan tage under skjorten. Det er meget nyttigt, især hvis der ikke er tid til et bad bagefter.

Barberede armhuler lugter bedre

Barberede armhuler er et hit for især kvinder. Det er moderne, og så kan det desuden mindske svedlugt at fjerne armhulehårene. Den gamle sved, altså den der lugter, sætter sig nemlig i hårene.
Derfor, barber dig gerne, men husk at pudre med talkum eller pudder. Så bibeholder du det friske miljø længere. Så måske skal mændene prøve kunsten efter.

Gå i naturmateriale

Tøj kan få din sved til at lugte. Overdele fremstillet af syntetiske stoffer lader ikke din hud ånde som den skal. Derfor, bestræb dig på at købe især overdele (jakker, skjorter og bluser) af naturligt materiale som bomuld, hør eller silke. Hvis du ønsker at gå i polyester eller tynde nylonjakker, så undgå de meget stramtsiddende, for at mindske risiko for svedlugt.

Overvægt giver mindre luft

En overvægtig person har faktisk større risiko for at lugte af sved fra armhulen end en normalvægtig. Det skyldes et mere indelukket klima og manglende ventilation. Derfor, hvis du er overvægtig og svedlugt er et problem, så sørg for, som jeg skrev før, at have en deodorant i tasken, nogle renseservietter eller No Sweat Pads ved hånden. Og gå især ikke i stramtsiddende syntetiske overdele. Renseservietter kan være en Guds gave, hvis man ikke kan få et bad umiddelbart efter en svedig sport.

Højt stofskifte, mere sved

Højt stofskifte giver ofte større svedproduktion. Og hvis du har tendens til højt, eller for højt, stofskifte, så fungerer blandt andet fordøjelsen hurtigere i din krop. Kroppen bliver hurtigere varm grundet den hurtige fordøjelse og svedproduktionen øges.

Derfor, hvis du har et højt stofskifte bør du måske sørge for ikke at have det for varmt og undgå indelukket klima omkring din armhule. Så tænk lidt på valget af sportstøj – og især overdelen. Det kan være en god idé toppen er uden ærmer.

Vælg den rette deodorant

Der findes masser af deodoranter – men hvordan skal man vælge den rette, som lige netop modvirker din svedproduktion? Et generelt godt tip er, at undgå deodoranter eller antiperspiranter med parfume. På den måde undgår du risiko for irritation og allergi over for produktet.

Der findes effektive antiperspiranter, som kan stoppe selv den kraftigste sved. En Roll-On, kan også anvendes på f.eks. fødder, bryst, ryg, etc. Du kan få et produkt som hjælper dig med at håndtere overdreven svedproduktion og afhjælper symptomerne ved brug 2-3 gange ugentligt.

Vask sportstøjet korrekt

Sidst men ikke mindst, er det vigtigt at vaske sportstøjet korrekt. I enhver sportsbutik kan du købe vaskemidler til sportstøj, så du er sikker på svedlugten bliver vasket ud. Ligeledes til fodtøj, kan du købe produkter der mindsker lugten. For mit eget vedkommende bruger jeg aldrig tørretumbler. Jeg har faktisk slet ikke en tørretumbler, for jeg synes tøjet inkl. Sportstøj får en vidunderlig duft og blødhed når det bliver tørret udenfor i frisk luft. Der kan være perioder, hvor udendørs tøjtørring er en udfordring, men så stiller jeg mit lille tørrestativ i carporten en dags tid, og for at tøjet bliver helt tørt, kommer det ind sammen med tørrestativet og tørrer færdig i baggangen. Ligeledes er det med løbeskoene, fodboldstøvlerne, spinningsskoene mm – lad dem stå udenfor døren natten over.

Ovenstående er et gæsteindlæg fra Mads fra Dreammodels.dk – tak for et godt og informativt indlæg.
Vil du selv have et gæsteindlæg på wellness-fitness.dk, så læg en besked her: Gæstebloggere.

Posted in Livsstil & Sundhed, Mandeblog.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *