Vinterdepression og vintertræthed – hvad alle bør vide!

Vinteren nærmer sig, lyset forsvinder, dagene bliver kortere – hvordan påvirker det dig og dine nærmeste? Kender du til vintersymptomer som modløshed, træthed, øget søvnbehov, tristhed mv? Gør du noget ved det eller tænker du at det er et vilkår i vintermånederne? Symptomerne kan være tegn på reel vinterdepression eller den mildere form kaldet vintertræthed.

Bliv guidet igennem vores FAQ og bliv klogere før vinteren er over os:

Hvad er vinterdepression/træthed?

Vinterdepression/træthed er en sygdom der opstår i efterårs og vintermånederne. Det er er en sæsonbestemt lidelse, der som navnet antyder, primært viser sig i vintermånederne, hvor mængden af lys og varme er på sit laveste. Lidelsen giver sig udslag i, at den ramte fx føler sig energiløs, træt og trist.

Hvor mange mennesker bliver ramt af vinterdepression/træthed?

Vinterdepression er en tilstand der rammer ca 5 %  af den danske befolkning (ca. hver 20. dansker) hvert år mens helt op mod 25 % skønnes at blive ramt af vintertræthed.

Hvem rammes af vinterdepression/træthed?

Tre ud af fire der rammes af en vinterdepression, er kvinder. 3/4 af alle de kvinder der rammes er under 45 år. Flere yngre mennesker rammes også og folk på skifteholdsarbejde. Hvorfor lige kvinder rammes oftere er der ingen reelle bud på endnu.

På den nordlige halvkugle er problemet langt større end på den sydlige halvkugle. I nordnorge rammes op mod 10% af befolkningen mens man knap ser problematikken i sydeuropa ved middelhavet.

Hvad er symptomerne på vinterdepression?

Fælles for symptomerne er at de viser sig fra ca. midt oktober til marts og forsvinder igen når der igen er lys nok

– Søvnproblemer, fx at du sover lidt for længe og vågner uden at være frisk, har svært ved at vågne helt.
– Overdreven appetit i vintermånederne, spiser for meget, især søde sager.
– Deprimeret, fortvivlet, sur, trist, bekymret, svært ved at overkomme hverdagen.
– Sociale problemer, undgår kontakt, bliver hurtigt irriteret, reduceret sexlyst.
– Apatisk, mindre livslyst og energi, koncentrationsbesvær.
– Fysiske symptomer, ofte ledsmerter eller maveproblemer, reduceret immunforsvar.

Hvorfor får man vinterdepression/træthed?

Sygdommen opstår som følge af for lidt lys i efterårs- og vintermånederne. Det er ikke indbildt eller psykosomatisk, men et reelt sygdomsbillede. Forskningen har fundet beviser for at lys påvirker de kemiske processer i hjernen, som kontrollerer dagsrytmen og humøret. Mangel på lys påvirker de nævnte ting i negativ retning.

Hvad kan man gøre hvis man bliver ramt af vinterdepression/træthed?

  • Vær udenfor så meget som muligt – opsøg det lys der er
  • Se om du kan have soveværelse mod øst, så du får morgenlys eller brug en solopgangssimulator som et effektivt supplement til lysterapi.
  • Brug et lysbehandlingsapparat på et fast tidspunkt hver morgen
  • Rejs til et solrigt sted i løbet af vinteren og tank op
  • Tag action og få lys- det modsatte gør det kun værre

Hvordan kan man forebygge vinterdepression/træthed?

  • Genskab lys og varme – det du mangler i vintermånederne og som kan give dig symptomerne, skal genskabes
  • Lysterapi er et effektivt middel til at genskabe lys og varme allerede inden eller lige når du kan mærke at der er “noget” på vej

Hvordan og hvornår kan jeg bruge lysterapi?

Lysterapi opnås typisk ved brug af lysterapilamper. Lamperne giver et stærkere lys end almindelige lamper og jo stærkere lyset er jo kortere tid skal man opholde sig i lyset. Du skal bruge lysterapi ca 15 til 45 min. dagligt og helst om morgenen.
Du behøver ikke at kigge direkte ind i lyset, men kan sagtens se TV, arbejde på Pc’en, læse eller gøre noget andet samtidig med lysterapien. Alle mennesker  kan have glæde af lysterapi, hvis de er trætte og uoplagte – også alle andre  end de depressionsramte. Der meldes ofte om en følelse af at energiniveauet forøges, sløvheden og andre symptomer formindskes og hele livet føles lyst og let igen.

Hvor kan jeg søge hjælp, hvis jeg tror jeg lider af vinterdepression/træthed?

Søg altid råd hos egen læge, hvis du har symptomer på depression og søg evt. råd og vejledning hos depressionsforeningen.dk

Har du haft eller kender du folk med vinterdepression eller træthed i vintermånederne? Kender du til lysterapi og hvad er din erfaring med det? Del det med os andre og læg en kommentar!

Husk at vi er på facebook – hvor vi deler viden, tips, ideer, tilbud og invitationer til events. Har du husket at “like” os? Du finder gruppen øverst til højre her på siden eller under wellness&Fitness på facebook.

Posted in Vinterdepression og træthed and tagged , , , , .

One Comment

  1. Jeg synes, at det er en god artikel med god information, som er lige til at gå til. Jeg har selv lidt af periodevise vinterdepressioner de sidste 7 år indtil vinteren 2010-2011, hvor jeg for første gang kom i behandling med lysterapi. Samtidigt havde jeg en svær grad af d-vitamin-mangel. Disse 2 opdagelser gjorde nærmest mirakuløse forandringer hos mig, hvilket jeg har skrevet dagbog om her på http://www.vinterdepression.blogspot.com, hvor jeg har beskrevet, hvilken effekt lysterapi har haft for mig. Jeg håber dermed at kunne hjælpe andre.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *