Pressemeddelse: Yogaferier boomer i Tyrkiet

”Vi oplever en massiv stigning i antallet af nordeuropæiske turister, der rejser til Tyrkiet for at besøge et af landets 15-20 kursteder med fokus på yoga og meditation. Danskerne er nogle af de mest interesserede,” fortæller kulturråd Vahit Karaali fra Tyrkiets danske kontor for kultur og turisme.
Blandt de mange rejsearrangører, der udbyder pakkerejser til Tyrkiet med fokus på yoga, er Yoga Turkey, Huzur Vadisi, Heliotrope Yoga Holidays og Surya Holidays.

Perfekt destination for yogaferier
Årsagen til den stigende interesse for tyrkiske yogaferier er ifølge kulturråden, at Tyrkiet med sit varme klima og den smukke natur er en perfekt destination for yogaferier.
”Samtidig er yoga og meditation mere oppe i tiden end nogensinde før, ligesom stadig flere europæiske rejsebureauer arrangerer pakkerejser til Tyrkiet med fokus på yoga og velvære. Begge dele er naturligvis med til at øge interessen,” siger Vahit Karaali.

Mandarinlund ved Middelhavet
Tyrkiets største udbyder af yogaferier er Yoga Turkey, der hvert år afholder 18-20 ferier med yoga som tema i den lille uforstyrrede landsby Gölköy på Bodrumhalvøen. Her indkvarteres de besøgende på et lille hotel i en uforstyrret mandarinlund 10 minutters gang fra Middelhavet.

Også ved det populære turistmål Antalya afholdes mange yogaferier. Kun 20 kilometer syd for det store turistmekkas gadesælgere og charterhoteller kan besøgende dyrke yoga helt uforstyrret i den lille landsby Adrasan.

Wellness i vækst
De mange yogaferier er i øvrigt kun en af de ferieformer med fokus på afslapning og personlig velvære, som er i vækst i Tyrkiet for tiden.
”For eksempel er rejser til Tyrkiets 25 wellnesscentre i stor vækst. Vi oplever også en stigende efterspørgsel efter de klassiske kurferier, som Tyrkiet har en tusindårig lang tradition for. Typisk besøger wellness-turisterne nogle af vores mange varme kilder,” slutter Vahit Karaali.

Læs mere om yogaferier i Tyrkiet på Yogaturkey.com, Huzur Vadisi og Heliotrope Yoga Holidays.
Læs mere om wellnessferier i Tyrkiet på www.kultur.gov.tr

Kontaktoplysninger:
Kulturråd Vahit Karaali, Tyrkiets Ambassade, Kontoret for Kultur og Turisme: 3322 31 00
Presseansvarlig Sükran Sahin, Recommended Denmark A/S: 8620 4198 (dir.) / 2026 6529 (mobil) / 8620 4060

Posted in Pressemeddelelser and tagged , , , .

4 Comments

1. Yoga, wellness, meditation og aromaterapi kombineret med krydstogt i den tyrkiske skærgård, er en ferieform vi har haft på programmet hos Marrem Yachting & Kursus Center siden 2004. Oplevelse for krop, sind og ånd er nøgleordene hos os.

Marrem Yachting & Kursus Center er et dansk/tyrkisk familiejet og drevet firma. Vi arrangerer kursus- og wellness ferier, Marianne Dümen underviser på kursusferier med personlig udvikling og stressforløsning, Ekrem Dümen er skipper på et af de smukke tomastede træskibe.

Sammen skaber vi rammerne for en anderledes og oplevelsesrig ferie i nogle af verdens smukkeste omgivelser, til lands eller til vands.

I de senere år har vi endvidere arrangeret kursus- og ferierammerne for Danske Skole for Tankefeltterapi, Inspirationsrejser og Lifecoach Regine Bidstrup.

Vi ønsker med vores firma at medvirke til at almindelige mennesker får mulighed for at opleve en anderledes rejseform, der bidrager til det personlige velvære, ligesom vi ønsker at udbrede kendskabet til hvad Tyrkiet har at byde på af fantastiske oplevelser kulturelt og historisk og i den vidunderlige natur ikke mindst.

Vi søger samarbejde med bl.a. rejsearrangører, wellnesscentre, og undervisere indenfor alternativ behandling og coaching.

Mange venlige hilsner

Marianne og Ekrem Dümen
    Marmaris, Tyrkiet

2. Hejj Marianne

Har læst om jeres wellness og er meget interesseret i at høre nærmere både genrelt og specifikt om der er noget i Tyrkiet i uge 42 (efterårsferie). Jeg kender en del til tyrkisk kultur, da jeg har været tyrkisk gift og pt. har en tyrkisk kæreste. Håber at høre fra dig mvh Regitze

3. Jeg har tidligere været på en af de her rejser til Tyrkiet, og det var virkelig en skøn oplevelse, og jeg har planer om at prøve det igen. Hvis andre har det som mig, forklarer det ret godt, hvorfor det er så populært.