Hvorfor skal du bruge vægtløftersko i din træning?

vaegtskiver (1)Dyrker du olympisk vægttræning, værende sig sportsgrenen hvor der konkurreres i træk og stød, eller du bruger dem eller afarter af dem i din træning, er der selvfølgelig ingen vej uden om at bruge vægtløftersko i din træning – det ville være samme tanke at fodboldspilleren ikke skulle bruge fodboldstøvler til sin fodboldtræning.

En vægtløftersko er bygget til at producere mest mulig kraft, når man trykker gennem gulvet. Det er derfor den er brugt af vægtløftere til deres sport – men mange andre bruger også vægtløftersko i deres træning. De fleste styrkeløftere bruger det også til deres squat, da det giver dem samme fordel som det giver vægtløfterne i deres brug af skoene.

Vægtløfterskoen er bygget meget solidt. Derudover er den bygget med en forhøjet hæl. Den lidt forhøjede hæl giver en bedre vinkler når man laver sine vægtløfter øvelser, og sikrer at man kan trykke mest mulig kraft ud gennem hælene.

Men hvorfor skulle den helt almindelige styrketrænende bruge vægtløftersko i din træning?

Selvom du kun spiller serie 3 – eller blot spiller lidt til et mål i weekenden med vennerne, vil du jo også gerne bruge fodboldstøvler på græsplænen.

Mange af fordelene vægtløfterne får ved skoene, får du også ved dem til din styrketræning. Vægtløftere bruger den olympiske squat til at bygge stærke lår, træner du for sundhed eller udseende træner du naturligvis også dine lår, gerne med forskellige typer af squat og her er vl sko, som de også er kaldet, også en fordel for dig.

Pænere teknik

Langt de fleste squatter pænere og med bedre teknik, når de træder ned i et par vægtløftersko. Selv ville jeg aldrig squatte uden. Det giver bedre vinkler, som med VL øvelserne, og sætter mindre krav til din ankelmobilitet som mange har problemer med.

Bedre teknik giver bedre træningsoutput og mindre skadespotentiale. Det er noget de fleste gerne vil have, hvis det blot er et par sko der skal til. Derfor anbefaler jeg alle at få fat i et par vægtløftersko, til deres træning.

Posted in Fitness.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *