Knæproblemer efter spinning

Spinning er under mistanke for at skabe knæproblemer, men flere og flere klager over smerter i knæene efter spinning-træning.

Normalt anbefaler vi cykling som motionsform, især fordi knæene ikke får de stød, som de får, når man løber. Men det er netop ondt i knæene, vi hører om i forbindelse med spinning.

– siger direktør Lene Witte, Gigtforeningen, til DR Nyheder.
Et forsigtigt bud herfra er at det ikke er spinning som sådan, der giver knæproblemer; når delvist utrænede personer giver sig i kast med spinning, er det sandsynligt at de har svært ved at tilpasse træningsmængden i forhold til deres egen træningstilstand.
Når man deltager i spinning-timer, er det jo hele timer ad gangen og det kan være svært at tage de nødvendige små pauser, når man er blandt et helt hold af storsvedende spinning-udøvere og en meget entusiastisk spinning-træner.
Læs hele artiklen her: Spinning skal undersøges

Posted in Spinning and tagged , .

2 Comments

  1. Jeg har selv haft en del knæ problemer i starten men fandt ud af at det skyldes to forhold:
    1. for høj belastning, dette afsted kommer oftes fordi man føler sig pacet af træneren.
    2. For lav belastning og deraf følgende for høj candance

    Det er vigtigt at man holder en middel belastning og ALDRIG mindre på en spinning cykel, en middel belastning finder man ved at musklen lige over knæet er let spændt. Desuden skal man kunne dreje padalerne uden at hoppe rundt på sadlen.
    Høj belastning er ikke et problem når man er blevet trænet men som nybegynder bør man gå efter middel belastning og høj candance, dette medføre også at man hurtigt kommer i form.

    Jeg har trænet spining i 1 år nu og har tabt 30 kg hvoraf de 25 kg var i løbet af 6 måneder. Jeg træner 5-7 timer om ugen og alle knæ problmer er væk.

    • Hej Lars,
      tillykke med det flotte resultat! Der er rigtig mange, der ‘ser lyset’ med spinning – men det er som du siger enormt vigtigt at passe på sine knæ ved at tilpasse både belastning, kadence og træningsmængde. Man bliver hurtigt grebet af spinningen og kan derfor let komme ud i en overbelastningsskade i opstartsfasen, hvis man ikke passer på. Hvor træner du – og kan du anbefale stedet til andre?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *